Harmen, bedankt! ;-) #Bikefit

Ik fiets inmiddels al bijna 9 jaar. Tijdens de zomervakantie van 2008 kwam ik er op de mountainbike achter, dat ik racefietsen eigenlijk veel leuker vond. De paden in Frankrijk die voor mountainbikes bedoeld waren, vond ik veel te eng. (Lees: stenen, smalle paden, en vooral: steil!) Het grootste deel van de vakantie fietste ik dus op de gewone weg, en dat vond ik erg leuk. Harmen, die toen nog helemaal geen Wielrenschool had, zei: Prima, maar dan kopen we wel een racefiets! Dus zo gezegd, zo  gedaan. De week na de vakantie ruilde ik mijn mountainbike in voor een fijne Cube. 

En de rest is geschiedenis… het jaar daarop fietste en liep ;-( ik de 170 km van Luik-Bastenaken-Luik. Er volgde een Tarmac van Specialized, toen ik het fietsen wel heel erg leuk bleek te vinden. En vele jaren later zelfs een op maat gemaakte fiets van St Joris. 

In die jaren waren er meerdere verwondingen. En dan heb ik het niet over die keer dat ik viel op Lanzarote, maar over de vele kleine en grote zere plekken die te danken waren aan het zitten op het zadel. 

Ik probeerde van alles: De broek van Assos gaf al een hoop verlichting. Een ISM zadel, waar helemaal geen punt aan zit, in eerste instantie ook. Maar vervolgens kreeg ik problemen een de zijkant i.p.v. aan de voorkant. Een op maat gemaakt zadel volgde. Maar helemaal pijnvrij was het nog steeds niet. Scheurtjes, ontstekingen, ik zal verder niet in detail treden, maar au-au-au! 

Soms vind ik het een wonder dat ik ondanks dat, het fietsen al die jaren toch zo leuk bleef vinden! 

Sinds een paar jaar heeft Harmen van het racefietsen zijn werk gemaakt in de vorm van Wielrenschool. Daar geeft hij niet alleen les aan mensen die willen beginnen met fietsen, of willen leren hoe ze bijvoorbeeld beter kunnen klimmen, dalen of in een groep rijden. Maar hij zorgt er ook voor, dat zijn klanten goed op de fiets komen te zitten. zodat ze geen pijn meer hebben in hun knieën, rug, of, zoals bij mij dus het geval was, in de zadelregio. En belangrijker nog: dat ze hun kracht goed kwijt kunnen op de pedalen. 

Eigenwijs als ik ben -niemand gaat dit ontkennen ben ik bang- had ik het idee dat hij bij mij niet veel meer zou kunnen verbeteren. Ik had immers al twee bikefits bij anderen achter de rug, een op maat gemaakte fiets EN een op maat gemaakt zadel. Dit was waar ik het maar mee moest zien te doen. Beter zou het niet meer worden.

Totdat ik tijdens het Chickfietst-weekend klimmen en dalen in de Eifel, een van de vrouwen sprak die al wel een bikefit had gehad bij Harmen. Zij vertelde (ik zal geen namen noemen) dat ze laatst tijdens een leuke nacht tijdens een fietsvakantie tegen haar man had gezegd, “Hier mag je Harmen wel voor bedanken” ;-) Toen dacht ik: misschien moet Harmen toch ook nog maar eens naar mijn fietsje kijken. 

En dus ging er de week erna een appje uit. Naar mijn bloedeigen man ;-)

Hallo meneer vd wielrenschool. Ik heb goede verhalen gehoord over uw bikefit-kwaliteiten. Daar zou ik graag gebruik van maken binnenkort. Mijn klachten zijn; slapende linkerhand, al na een kwartier. Gevoelig op die plek die mij een meisje maakt. En soms willen mijn benen niet meer. Misschien dat u daar ook iets aan kunt doen? Ik hoor graag even wanneer het u schikt. Gaarne zo spoedig mogelijk. M vr gr Joke Scholtalbers 

Inmiddels ben ik een bikefit, die meer dan twee uur duurde, een ander zadel en andere pedalen verder. Met name het zadel was bij mij een enorme verandering. Ik ging namelijk voor het eerst echt op mijn zitbotjes zitten. En daar moet je even aan wennen. Ik heb het dan ook op advies van Harmen langzaam opgebouwd, elke fietstocht een stukje langer. Na een paar weken fietsen en uitproberen, stelde Harmen nog een paar kleine dingen bij. En tijdens onze zomervakantie, waarbij we heel wat kilometers gemaakt hebben, was ik superblij dat ook ik kon zeggen: “Nou Harmen, hier mag je Harmen wel voor bedanken ;-)” 

Daar komt nog bij, dat het klimmen een stuk lekkerder gaat. De pedalen lijken gewoon makkelijker rond te gaan. Ik had niet gedacht, dat een bikefit daar ook zo’n invloed op zou hebben, maar het is zo. Hoeveel procent vermogen zou je kunnen winnen door goed op je fiets te zitten? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mogelijk gemaakt door Blogger.