Fietsen met allemaal vrouwen


Vrij impulsief had ik me opgegeven voor het vrouwen-fiets-weekend dat door de NTFU georganiseerd werd op Papendal. Me nog niet realiserend, hoe druk ik het in die periode zou hebben. Gelukkig heb ik niet naar dat kleine stemmetje geluisterd, dat zei dat ik maar beter niet kon gaan. Want wat was het leuk! Meteen bij binnenkomst was er al een soort saamhorigheid, die het hele weekend heeft aangehouden.

Dit is waarschijnlijk waarom mannen het ook zo leuk vinden om samen te sporten, en samen hobby's uit te oefenen. Ik vond het heel verfrissend, om ineens met alleen maar vrouwen op de fiets te zitten. Om je met “gelijken” te kunnen meten. Want ook al “chicken” we regelmatig mannen, ik word nog altijd vaker “gehunkt”. En dat vind ik echt niet erg, maar soms kan het wel wat demotiverend werken.

Hier was iedereen enthousiast en gemotiveerd om wat nieuws te leren. Ik genoot vooral van de gezelligheid die we ondanks het strakke schema met elkaar hadden. Want wat hebben we veel gedaan in die anderhalve dag! In de mailing die we van te voren kregen, stond dat je badkleding mee kon nemen voor de welness, maar ik zou niet weten wanneer ik daar ook nog heen had moeten gaan.

We begonnen de ochtend en de voormiddag met een fietsclinic onder leiding van Anouschka van der Zee. En die was lekker recht door zee. Letterlijk. “Niet zeuren maar fietsen”, en: “een echte vrouw kan heus wel een grote plaat rondtrappen” waren kreten die tijdens haar workshop naar voren kwamen. Haha. Waaieren, zo snel mogelijk bochten rijden, aanzetten vanuit de bocht, er passeerde van alles de revue. Na het fietsprogramma hadden we een half uurtje voor douchen en omkleden. Daarna volgde een rondleiding op Papendal. Wat een inspirerende omgeving! Al die sporters, de technische snufjes tijdens de trainingen, de begeleiding op allerlei vlakken. s'Avonds leerden we onder andere onze eigen gezonde mueslirepen te maken, in een workshop van de kok die voor vele topsporters het eten bedenkt en maakt: Erik te Velthuis. 
Ook kregen we valtraining. Want als je regelmatig fietst, krijg je daar vroeg of laat een keer mee te maken. (Ik spreek uit ervaring) Super om daar een keer bij stil te staan. Net als bij een sliptraining met de auto, is het goed om eens te kijken wat je eigenlijk wel en niet moet doen, als zoiets je overkomt. Ook de core-stability training was erg interessant. Vooral omdat er goed uitgelegd werd, welke spieren je nu eigenlijk aan het trainen bent met core stability en waarom. Het was daarna nog zo gezellig, dat we toch met zijn allen een wijntje hebben genomen in de bar, ook lagen we na het drukke programma redelijk op apegapen.

De volgende dag hebben we een prachtige tocht gemaakt richting de postbank, met de nodige klim-en daaltips. Bij de lunch waren we het er roerend over eens: dit was een top-weekend. Ik ga naar huis met nieuwe ervaringen, nieuwe volgers op Strava en Facebook en een aantal mogelijke fiets-vriendinnen in de buurt. Wat mij betreft, komt er volgend jaar weer een wielerweekend voor vrouwen. Als het even kan, ben ik weer van de partij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mogelijk gemaakt door Blogger.